The battle with the bat

3 augustus 2012 - Belleville, Canada

Het verhaal wat ik nu ga vertellen is niet geschikt voor mensen die 's nachts graag lekker willen slapen en die niet gestoord willen worden door een....Margriet had me 's morgens net verteld dat het ook wel eens voor komt in haar huis dat er een Bat (vleermuis) rondvliegt. Dit is de canadeze versie van de hollandse kleine grijze muis.  Was dat nou echt nodig om aan mij te vertellen? Vanaf dat moment liep ik anders door het huis. Die nacht ging ik slapen. En ik hoorde in de basement een soort  apart geluidje, waarvan ik dacht: wat is dat?   Inmiddels had ik me al verzoend met de gedachte dat dat waarschijnlijk Willow was, die bij mij op visite kwam. Maar nu dacht ik er achteraan: misschien is het de Bat wel. Enfin...omdat ik zo moe was, besloot ik de apen en beren in hun kooien op te sluiten. Ik hoorde in de verte wel wat stampij en geluiden  boven mijn hoofd. Maar omdat ik dat de afgelopen weken wel vaker heb gehoord, ben ik hier inmiddels aan gewend en heb dus vervolgens heerlijk geslapen. De volgende morgen komt Margriet bij me en vraagt aan me: heb je ons ook horen roepen (Vriendelijk woord voor schreeuwen). Er was een bat in the house! En dan vragen jullie je nu natuurlijk af: wie ging de strijd aan met die Bat? Nou, ik dus niet. Want dit spannende avontuur is compleet langs me heen gegaan. (Vind ik niet zo erg). Het was Kevin die zich aanmeldde (of verplicht gesteld werd) om de battle aan te gaan met de bat. Met professionele vakkundigheid heeft hij de bat naar buiten gedirigeerd met behulp van een ochtendjas en daarna kon de rust weerkeren in huize Borger. Nu denken jullie misschien dat dit het einde is van het verhaal met de bat....Maar nee. Want het gaat met deze gebeurtenis net als met de gezegde: je ziet te veel apen en beren op de weg. De canadeze vertaling hiervan is: je ziet te veel vleermuizen in de lucht. En als je dit ziet, lig je dus....juist ja...wakker. Het lastige is in dit geval dan ook dat de vleermuizen er niet zijn, maar soms dus wel. Enfin...inmiddels is er vlindernet toegevoegd aan het huishoudelijke gereedschap van Margriet. Daar past een bat vast ook wel in. En Margriet en ik overwegen nog om in bat-therapie te gaan, of om een prentenboekje te schrijven over een bat  met wie we vrienden worden...Hoe zal de titel zijn? Willow, de vriendelijke vleermuis?

1. Soony:
    11 augustus 2012
    Hoi Marianne,

Terug van een geweldige vakantie in Kroatie nu even al jouw reisverhalen lezen. Dat is niet even dus neem daar iets langer de tijd voor om weer up to date zijn.
    Groetjes Soony
  2. Klasien:
    13 augustus 2012
    een goeie vliegenmepper is ook altijd handig!