Zo lui als een....

23 juli 2012 - Belleville, Canada

Het heeft even geduurd, maar hier dan weer een nieuwe reisblog. Ik was zo geschokt om te lezen dat Piet speciaal voor mij vakantie moest opnemen, zodat hij genoeg tijd had om de blogs te lezen. En uit de reactie van Marijke begreep ik ook al dat dit best een hele 'klus' was, dus hierbij heb ik mijn tempo ietsje aangepast. Het kan toch niet zo zijn dat ik aan het einde van mijn reis vrolijk en uitgerust terug kom in Nederland en er allemaal 'overspannen' vrienden mij staan op te wachten. Ik heb hier veel gelegenheid om in het engels/nederlands met mensen te praten. Als mijn engelse leerkrachten van vroeger mij nu zouden horen, dan zouden ze me een 8 geven voor het mondelinge taalgebruik in plaats van een cijfer tussen de 4 en de 6. (Is het toch allemaal niet voor niets geweest).  Margriet en ik hebben veel plezier om vertaalfouten. En het wordt pas echt 'gevaarlijk' wanneer je nederlandse woordjes 'verengelst'. Hoe zeg je in het engels bijvoorbeeld dat je je fris en fruitig voelt, nadat je genoten hebt van een lekkere douche? Wat betreft het woordje douche heeft Margriet me uitgelegd dat ik beter het woord shower kan gebruiken, omdat douche in het engels een hele andere betekenis heeft.  Sommige spreekwoorden en gezegdes zijn niet te vertalen. En als je dit wel doet, dan is het vaak zoals een vriend van Margriet zei: it doesn't make sense. Enfin...daar liepen we dan vorige week  in het bos bij de Walters Falls. En opeens zei Margriet...ik zweet als een...Uuhhh...wat is het eigenlijk....een os, een koe, een paard....Jullie begrijpen het al. Een hele rij dieren passeerden de revue. Maar uiteindelijk kwamen we terecht bij de otter. Maar wie heeft eigenlijk bedacht dat dit een otter moet zijn? Vanmorgen kwam ik in de livingroom. En wie zag ik daar op de grond liggen? Juist. Willow! En bij het zien van Willow languit op de grond pastte echt maar één zin: zo lui als een kat. Niks varkens. Want katten kunnen er ook wat van. Zie foto. En Martijn, zij deed dit kunstje echt uit haarzelf. Maar het is natuurlijk wel een Canadese kat.   Willow is echt een goed voorbeeld in lui zijn. Overal kom ik haar tegen. Heel soms opgerold in haar mandje. Maar veel vaker dan dat languit in de gang of woonkamer (en dan op zo'n precies-in-het-midden-plekje), of in het gras. En soms dus ook boven aan de trap. Tot nu toe meestal bij de trap upstairs to the bedrooms of my family. Maar afgelopen nacht dus bovenaan de trap downstairs. Wat was ik blij dat ik dit keer het licht aan deed terwijl ik slaapdronken naar het toilet liep. Want anders was ik echt bovenop haar gaan staan. Kunnen jullie je voorstellen wat er dan was gebeurd? Ik was me dan natuurlijk rot geschrokken. Maar aan onze ontluikende relatie was dan ook meteen een eind gekomen. Want het is echt waar. Het lijkt erop dat Willow geaccepteerd heeft dat ik haar basement in beslag heb genomen. Willow zoekt me heel af en toe even op, geeft me kopjes en staat het toe dat ik haar 3x aai. Ze heeft het zelfs 'goed' gevonden dat ik haar even heb gefilmd. Toen lagen we allebei languit op de grond. Ik moet zeggen: dat was een heel bijzonder moment. Enfin...vandaag kiest Willow vooral voor binnen. En dat is te begrijpen want het is vandaag super-warm.  En ik doe wat Willow doet. Ik blijf vooral ook binnen.  En geniet van rommelen, lezen, bijwerken van de reisblog (uploaden foto's) , skypen met Nederland en van de airconditioning. Wordt vervolgd.